Colum McCann'ın “Twist” romanı: Yırtık Kablolar, Kırık İlişkiler

Beykozlu

New member
Bu roman yaygın bir hataya dayanıyor – yani “bulutun havaya özgü olduğu” fikrinden. Aslında, internet trafiğinin sadece küçük bir kısmı uydular üzerinden çalışır. Çünkü: deniz yatağındaki siltte yatan kablolar daha hızlı, daha ucuz ve çok daha etkilidir. Dünyadaki hemen hemen tüm bilgi ve veriler – kamu, özel ve ticari işlemler, algoritmalar, pornografi, vahşi yalanlar ve her aptalca saçmalık – derin denizdeki fiber optik kablolarla bulaşır. Milyarlarca dürtü, kelimeler, resimler, sesler, metinler, diyagramlar ve formülleri rahatlatmak, ışık ışınında deniz tabanında ateş edin.

Bununla birlikte, gezegenin deniz derinliklerindeki bir buçuk milyon kilometre kablolar, muhtemelen Rus ve Çin'in Baltık Denizi'ndeki kablolara yönelik saldırılarından bu yana bilindiği gibi doğal afetler, savaş veya terörizm tarafından tehlike altında. Ve bir kablo yırtılırsa, bir onarım gemisi sızdırmalı ve arayabilir ve molayı yamalıdır.

Afrika'nın tüm internet trafiği


İrlandalı yazar Colum McCann'ın orijinal yeni romanı “Twist”, en önemli konumu gibi bir kablo onarım gemisine sahip. En önemli kablonun Afrika'nın tüm internet trafiğini sağlayan büyük bir alt yerden kesildiği Kongo'nun nehir ağzının önünde Atlantik'te tam yer arayışı ile ilgilenir (bu arada, aslında Ocak 2020'de gerçekleşir).

Hikaye, orta derecede başarılı bir İrlandalı romancı ve alkol sorunu olan ve bir kumaş arayan gündelik bir dramatist olan belirli bir Anthony Fennell tarafından anlatılıyor. Çevrimiçi bir dergi böyle bir onarım gezisi hakkında bir rapor önerdiğinde, isteksizce kabul ediyor: “Kablo ile ilgilenmedim. En azından ilk başta değil.” Ama sonra fark eder: “Bir kablo sadece kırılana kadar bir kablo kalır, bundan sonra başka bir şeye dönüşür.” Böylece bir onarım gemisi ve araştırmaya gitmek için Güney Afrika'ya uçuyor.

Roman “Twist”, sadece konusundaki yırtılmış kablolar aracılığıyla küresel iletişimin mekanik kırılmalarını yapmakla kalmaz, bu da kurgusal olmayan bir raporla sonuçlanır. Yazar ayrıca insanlar arasındaki ilişkilerde geri çekilme, hatalar ve bozukluklarla da ilgilenir. Ve bu kırık iletişim kablo olarak birleştirilemez. İnsan bağları farklı bir şekilde kırılır ve bunları onarmak için diğer yenileme yöntemlerine ihtiyaç vardır.

Gizemli Bir Kahraman


Tüm bunların örnek karakteri Colum McCann'ın Cape Town'daki muhabir Fennell'i götüren onarım gemisinde görev şefi olan gizemli roman kahramanı. John Conway adı altında tanıtıldı ve daha önce yapılmış olan anlatıcının İrlandalı vatandaşı. Buna ek olarak, Conway, bir dalışı havaya sahip olmadan inanılmaz sekiz dakikaya uzatabilen serbest bir dalgıçtır. “Aşağı yönlendirilmiş, zaten görecekler,” diyor bir arkadaş.

Conway, Kara Kasabalardan bir oyuncu olan Zanele ve iki çocukla bir patchwork ilişkisinde yaşıyor. Zanele, İngiltere'ye hareket halindedir-bir tiyatro nişanından, ama belki de zor aşk partnerinden uzaklaşmak için. Kadının güzelliği, tuhaf karizma ve çifte duygusal olarak nötr bir muhabir için önerilenden daha fazla dahil olan iki büyüleyici Fennell arasındaki fark edilebilir gerilim.

Bir gemi, sadece “Moby Dick” i bilmediğimiz gibi, kendi kurallarında ve katı süreçlerinde bir dünya. Fennell, onarım ustası Conway'inize koşulsuz sadakatle, bir arada tutan ve zanaatını anlayan renkli bir ekibin ortasında meraklı ve yırtıcı bir kara faresi olan The Outsider'de. Bu, kablo molasının yanı sıra Beyaz Köpekbalığı Kaptan Ahab'ı kovaladı. Ve Ahab'ın onu nasıl giderek daha aşılmaz bir karanlık aura kuşattığı: “Avındaydı, ama belki de sadece kendini kovaladı.”

Gemide alkol yasağı Fennell'i geri çekmeye zorlar. Bu onun algısını keskinleştirir ve net görüşünü güçlendirir. Conway'i ne kadar kesin olarak gözlemlerse, ona o kadar erişilemez ve garip görünüyor ve o kadar tanınmaz hale geliyor. Fennell onu yakaladığında, güneşin doğuşundan önce korkusuzca durur ve boşluğa bakar – “uzak ve biraz kaybetti”. Gemi Kongo kıyılarındaki kırılma alanına yaklaşırken, metin Joseph Conrad'ın Kongo romanı “Heart of Darkness” ve onun dipsiz kahramanı Kurtz'a atıfta bulunuyor. Conway internette neler olduğunu iddia ediyor, bundan sorumlu değil, sadece ilgili kabloyla ilgileniyor. Ancak daha sonra Zanele'ye bir asit saldırısı açık bir aşamada İngiltere'de gerçekleştirilir ve internet kendilerine karşı istismar ve şüphelerle kendini devirir. Conways'in bir sözü Fennell'e şöyle düşünmesini sağlar: “İnsanların kendilerini dayandırmaya devam edebilmeleri için uçları yamalıyoruz. Her şey yamalı ve hepimiz kırılıyor.”

Mola keşfedildikten ve kablo yeni olduktan sonra, Conway iz bırakmadan gemiden kaybolur. Romanın ikinci yarısı şimdi kendisini anlatıya ustalaşan nerede olduğu, söylentilerinin ve spekülasyonlarının varsayımlarına adıyor. Conway onun gerçek adı değil ve Zanele'nin çocuklarının babası da değil. Gerçekte ve onu yönlendiren şey daha opak ve giderek daha fazla uçucu haline geliyor. Serbest dalgıç, kelimenin tam anlamıyla ve görsel olarak daldırıldı. Görünen şeyin, tamirciden yok ediciye değişebileceğinden şüpheleniliyor ve şimdi şimdiye kadar yamaladığı kabloları sabote ediyor.

Sabit lif kabloları gofret, bazıları kirpik kadar ince. İçi boş ve neredeyse ağırlıksızdırlar. Işıktan başka bir şey iletmezler. Ve yine de dijital dünyanın tüm yaramazlıklarını taşıyor ve yayıyorlar.

Colum McCann: Twist. Roman. Thomas'ın İngilizcesinden. Rowohlt Verlag, Hamburg 2025. 416 sayfa, 28 Euro
 
Üst