Netflix, Prime ve Co yok olmanın eşiğinde mi? Dizi patlaması bitti – şimdi ne olacak?

Beykozlu

New member
Amerika'daki dizi patlaması aslında sona yaklaşıyor. Londra merkezli medya analiz şirketi Ampere'nin yaptığı araştırmaya göre, 2023 yılı boyunca ABD'de 481 senaryolu dizi yayınlandı. 2022'de hâlâ 633 ABD dizisi zirvedeydi. Bu yüzde 24'lük bir düşüş. Bu, The Hollywood Reporter ve Variety gibi endüstri hizmetleri tarafından bildirildi.

Bu nedenle 2023'teki dizi sayısı, diğer faktörlerin yanı sıra pazarın aşırı doyması ve senaristlerin ve oyuncuların aylarca süren grevleri nedeniyle zorlu Corona krizi olan 2020 yılındaki dizi sayısından bile daha düşük.

Ancak FX Research'ten (Disney Group'tan) televizyon araştırmacılarının geçmişte sıklıkla alıntı yaptığı yıllık sayım henüz mevcut değil. 2022'de Amerika Birleşik Devletleri'nde internet üzerinden yayın, kablolu yayın ve yayın ağlarında toplam 599 sezon (633 yerine) yeni ve devam eden dizi vardı. Orijinal senaryolu diziler olarak adlandırılan dizilerin sayısı yaklaşık on yılda iki katından fazla arttı.

Patlamanın sona ermesi “an meselesi”


Potsdam'daki Babelsberg Film Üniversitesi'nden senaryo profesörü Timo Gößler, Alman Basın Ajansı'na şunları söyledi: “Büyük dizi patlamasının sona ermesi yalnızca bir zaman meselesiydi; şimdi önemli olan ondan geriye ne kaldığıdır.” Dizi uzmanı ve yazarı, kendisinin bu konuda o kadar da kötümser olmadığını vurguladı (“Alman Odası: Alman dizi geliştirmede ABD Yazarlar Odası”).


Reklam | Okumaya devam etmek için kaydırın


Gößler, “Türlerin ve anlatı yaklaşımlarının çeşitliliğinin artması, alışılmadık karakterlerin artması, daha cesur materyaller veya yeni bakış açıları; tüm bunlar yalnızca dizi patlamasıyla mümkün oldu” diye vurguladı. Küresel izleyici son yıllarda buna alıştı. “Umudum şu ki, artık daha rekabetçi olan piyasada – daha az deneye ve kitleye rağmen – kalite, karmaşıklık ve uygunluk hakim olacak. Yani yeni nesil serinin temsil ettiği her şey.”

Amerika Birleşik Devletleri'nde yıllardır televizyonun küresel pazarı etkileyen patlama yıllarından bahsediliyordu. FX Research'e göre 2012'de 288 dizi yayınlandı ve bunların yalnızca 15'i o zamanın yeni yayın hizmetlerinde yer alıyordu. Yayın sağlayıcılarının yükselişi aslında 2013'te başladı; örneğin Netflix'in hit filmi “House of Cards”la.

Amazon'un Prime Video, Disney+, Apple TV+, Paramount+ ve diğer sağlayıcılarının ortaya çıkışından bu yana, ABD'li medya uzmanları bir “yayın savaşından” ve çoğu zaman aşırı üretimden bile bahsetti.

Birkaç yıl önce ABD'de dizi patlaması için yaygın olan “Zirve TV” terimini (kabaca: zirve televizyon) icat eden FX patronu John Landgraf, daha sonra iyi bir yıl önce dizi heyecanında büyük bir geri dönüş öngördü. Yayıncılığın altın çağı sona eriyor. Ve bu, yazarlar ve aktrisler arasında aylarca süren Hollywood grevlerinden önceydi.

İhtarlar ve aşırı dozda içerikten uzaklaşmanın birleşimi, senaryolu dizilerde artık görünen çöküşün nedeni olarak görülüyor. Ampere'deki uzmanlar, düşüşün ana nedeninin akış hizmetlerine yönelik strateji değişikliği olduğunu belirtiyor. Geçen yıl, SVoD hizmetleri (talep üzerine abonelik Habersu; Almanca: görüntülü arama abonelik hizmetleri) 77 sezon daha az yayınladı ve ABD'de uzun süredir hizmet veren TV kanalları 55 sezon daha az yayınladı.

Düşüş üç hususa bağlanabilir


Netflix'in küresel hiti Stranger Things'in beşinci ve son sezonu da dahil olmak üzere 2023'teki grev nedeniyle sekteye uğrayan yapımlar artık gecikmeli olarak çekiliyor ve planlanandan daha geç vizyona giriyor. Ancak bu, büyük bir yakalama patlamasına yol açmayacak. Örneğin Netflix genel olarak yayın sayısını önemli ölçüde azalttı: 2022'de 107 olan yayın sayısı 2023'te 68'e düştü.

Ampere'deki analistler, düşüşün 2023'ün ilk yarısında başladığını ve yalnızca grevlerden kaynaklanmadığını söylüyor. Sonuç olarak, küresel televizyon pazarında bir değişim görüyorlar: ademi merkeziyetçilik, “Hollywood'un yerinden edilmesi” ve genel uluslararasılaşma.
 
Üst