Putin'in istilası Ukrayna'daki Ortodoks Kilisesi'ni nasıl böler

Beykozlu

New member
İki Rus “İskander-M” füzeleri Sumy City Center'a, metropol Jewlohij adımlarını topluluğunun önünde vurdu. Rahip bir terör eyleminden bahsediyor, vaazındaki Rusları Ukrayna'da korku ve kaos yayacak tanrısız olarak tanımlıyor. “Topluluğumuz birlikte duruyor, inançla birleşiyor ve barış ve adalet için ayağa kalkma kararlılığında,” diyor son avuç içi Pazar günü titrek ama sakin bir sesle.

Şubat 2022'de Ukrayna'ya Rus saldırısından bu yana, Ortodoks Paskalya her iki Doğu Avrupa ülkesinde de dramatik bir dönüşüm yaşadı. Aslında, Slav dünyasındaki en önemli cemaat tarihi diriliş ve barışın bir sembolüdür. Fakat bir zamanlar tüm Ortodoks Hıristiyanların en yüksek festivali olan şey, şimdi en derin siyasi ve dini siperlerin yansıması haline geldi. Rus istilası sadece Ukrayna şehirlerini yok etmekle kalmadı, aynı zamanda Ortodoks dünyasının birliğini nesiller boyunca havaya uçurdu – ve aynı zamanda hafta sonları gerçekleşen Ukrayna ve Rusya'daki “Paskalya kutlamalarından” daha net değil.

Ukrayna'da din – bölünmüş bir ülke


Ukrayna nüfusunun çoğu Ortodoks Hıristiyanlığa bağlı olsa da, Ortodoks Kilisesi onlarca yıldır derinden bölünmüştür. İki bağımsız kilise yedi yıl boyunca yan yana var: Ukrayna Ortodoks Kilisesi (UOK) ve Ukrayna Ortodoks Kilisesi (OKU). Her iki kilise de etki ve tanınma için rekabet eder; Kilise meşruiyeti birbirini konuşur.


Bir Kiev kilisesinde bir Noel servisi sırasında Ukrayna.Pavlo Bahmut/imago


Ukrayna kilisesi tarihçisi Oleh Turij, UOK'nın hala birçok Ukraynalı tarafından Marionet Moskova olarak görüldüğünü, ancak OKU'nun Batılı bir proje olarak görüldüğünü söylüyor. Artık sadece teolojik bir aidiyet değil, jeopolitik etki ile ilgili.

Zaten hırpalanmış ülkede cemaatlerden şiddetli satın alımlar varsa, Haberlar Ukrayna sosyal ağlarında tekrar tekrar viral oluyor. Yalnızca 2023'te, genellikle radikal grupların katılımı veya yerel yetkililerin basılması ile 50'den fazla kilise binası zorlandı. UOK, “yasadışı meslekler” hakkında birkaç kez şikayet etti, örneğin Batı Ukrayna Lwiw'deki piskoposluk. Sonuçta, neredeyse toksik bir ceket Ukrayna'daki dini politikayı çevreliyor.

Doğu Avrupa ülkesindeki kiliselerin konumuna bakarsanız, kiliselerin karışıklığıyla karıştırılırsınız – ve laypersons için zorlukla anlaşılabilirsiniz. Moskova Ortodoks Kilisesi, savaşı “çökmekte olan Batı'ya karşı kutsal bir savunma” olarak haklı çıkarırken, 2022'de Ukrayna Ortodoks Kilisesi (UOK) Moskova'dan düştü ve Rusya'ya karşı direnişi açıkça destekliyor. Buna ek olarak, Ukrayna Autocephale Ortodoks Kilisesi (OKU) 2018 yılında Ukrayna'daki iki ulusal kilisenin birleşmesiyle oluşturuldu, ancak Kiev Patriklik'in Ukrayna Ortodoks Kilisesi ile karıştırılmamalıdır.

Karışım şunları gösteriyor: Din, Ukrayna nüfusunu böler, diğer yandan bir esneklik kaynağı olarak hizmet eder. Cumhurbaşkanı Wolodymyr Selenskyj yönetimindeki hükümet, en önemli dini festivalleri içe doğru semboller için kullanmaya çalışıyor. Geçtiğimiz savaş yıllarının Paskalya festivallerinde, ön cephede konuşlanan tugaylar ve savaş dernekleri yayınladı, tüfek siperlerinde kendini boyanmış Paskalya yumurtalarının resimleri. Büyük televizyon kanalları, mahzenlerde ve koruyucu sığınaklarda gerçekleşen hizmetleri iletir. Yahudi olan Selenskyj, ülke çapında bir konuşmada da açıkladı: “Dirilişimiz Mesih'inki gibi gelecek”.

Anket: Daha az ve daha az Ukraynalı kiliselere güveniyor


Kilise cephesinin diğer tarafında, Rus patriği Kirill ön planda hareket ediyor. Kendisini savaşın başlangıcından beri Kremlin'in bir tür kilise-ideolojik kolu olarak görmemiş eski bir KGB ajanı. Teolog Thomas Bremer, “Savaşa 'Svyashnaya Voyyna', yani 'kutsal bir savaş' diyor, – rastgele bir terim değil, büyük vatansever savaşa doğrudan bir ima” diyor. “Kirill, Kremlin'in emperyalist hedefleri için dini kullanıyor.” Ukrayna manevi ise Rus saldırganlığını kınadı – Ruslar ve Ukraynalılar arasındaki derin, muhtemelen çapraz kuşak çatışmalarını daha da derinleştirecek bir kilise şeması.

Epiphanius & nbsp; Ukrayna Ortodoks Kilisesi'nin bir metropolüdür.


Epiphanius, Ukrayna Ortodoks Kilisesi'nin bir metropolüdür.GRIGORY SYSOEV/IGIGO


Bremer'in değerlendirmesine göre, Ukrayna'daki savaş da ülkedeki dini gerilimleri daha da kötüleştirdi. Bu nedenle daha az Ortodoks inananlar, Kiev veya LWIW'dan gelen politikacılar Moskova ataerkilliğinden ayrılmayı tarihsel bir eylem olarak övse bile, birbirleriyle uygulanan Ortodoks kiliselerinden biriyle özdeşleşirler. Genellikle Ukraynalılar, tam olarak hangi kiliseye ait olduğunu adlandırmadan kendilerini “ortodoks” olarak adlandırırlardı.

Birçok Ukraynalı artık bir kiliseye güvenmiyor, Almanya'ya kaçan Ukraynalılara Berliner Zeitung. Ukrayna'da da kabarcıklar: Ünlü Uluslararası Sosyoloji Enstitüsü'nün (KIIS) araştırmalarına göre, dini kurumlara güven 2022'den beri sürekli olarak düşüyor – kilisenin güveninin sadece yüzde 34'ü. Savaştan önce bu değer hala yüzde 45 civarındaydı. Buna ek olarak, hiçbir kilise kurumu savaşın başlangıcından beri Kiev ve Moskova'daki siyasi turlar arasında bir köprü kuramadı – tesadüfen Katolik Kilisesi değil.

Bremer Berliner Zeitung'a verdiği demeçte, “Dini liderlerin değil, politikacıların gücü var. Vladimir Putin ve Donald Trump karar veriyor – Papa Francis veya Patrik Kirill değil.” Dedi. Ukrayna ve Rusya'daki dini liderler diplomatik müzakereler için pek düşünülmüyor olsa da, Papa bir masaya Rus ve Ukraynalıları almaya çalıştı.

Papa Francis, ondan sonra kendini ofsaytta manevra etmişti.


Papa Francis, Kiev'teki “NATO Alıntı” ndan sonra kendini ofsayttan manevra yapmıştı.Abaca/imageo


Ancak Bremer, Francis'in arabuluculuk çabaları konusunda şüpheci. Münster Üniversitesi'nde Emeritus profesörü, “NATO Bellhund alıntısı onu Kiev'de gözden düşürdü,” dedi. Yaz aylarında Papa, “Rusya'nın kapılarında havlayan NATO” dan bahsetti ve savaşın başlamasından sadece birkaç ay sonra Ukrayna ve Batı Avrupa başkentlerinde çok fazla heyecan yarattı. İtalyan Corriere Della Sera Corriere ile yapılan bir röportajda Francis, “Rusya'nın kapısının önündeki NATO'nun Bellen'in” savaşa katkıda bulunduğunu belirtti. Rusya'daki açıklamaları yardımsever bir şekilde kaydedilirken, Roma Katolik Kilisesi Başkanı'nın ifadeleri Kiev siyasi kuruluşunda derin acı sağladı. Örneğin, Selenskyj, Vatikan'ın Ukrayna ve Rusya arasında iyi bir aracı olmadığını açıkça belirtti.

Patrik Kirill'in “Kutsal Savaş” -Bremlin Anlatı Rahip Çökelt


Ancak Rus tarafında bile, Rus Ortodoks Kilisesi'nin başkanı, öldürmeyi hızlı bir şekilde sona erdirmek için gerçek çaba belirtisi göstermiyor. Bremer, “Patrik Kirill savaşı haklı çıkarıyor ve Rus hükümetinin anlatısını tamamen benimsedi.” Dedi. Ukrayna sekreterinin başlangıcından bu yana dinlerin etkisini analiz eden kilise uzmanı, “Batı'ya karşı bir mücadele olarak bir 'savunma savaşı' olarak görüyor. Temsilcisi: Batı saldırgandır ve Rusya kendini savunuyor” diyor Ukrayna Sekreteri'nin başlangıcından beri dinlerin etkisini analiz eden kilise uzmanı.

Kyrill, 2009'dan beri Patrik von Moskova ve tüm RU'lar ve böylece Rus Ortodoks Kilisesi'nin başıdır.


Kyrill, 2009'dan beri Patrik von Moskova ve tüm RU'lar ve böylece Rus Ortodoks Kilisesi'nin başıdır.Cigory sysoev/imago


Kyrill, ifadelerinde Rus saldırısını, diğer şeylerin yanı sıra, “ışığın, ilahi gerçeğin ve Mesih'in müjdesinin yanında durma hakkı adına liderlik eden” şeytani güçlere karşı metafizik mücadele “olarak tanımlıyor. Aynı zamanda, patrik savaş için Batı'ya sorumluluk verdi. “Kyrill tarafından yayılan 'Rus dünyasının' belirsiz olduğu fikri, ancak öncelikle Batı'dan farklı olan bir ortodoks medeniyeti anlamına geliyor.” Diyor. Batı düşüyor – örneğin eşcinselliğin kabulü nedeniyle. “Kirill için bu, sözde kolektif yeleğin gerçek Hıristiyan değerlerini ortaya çıkardığının bir işareti.”

Kiliselerin Ekümenik Konseyi'ne bir mektupta Kirill, Rusya ve Ukrayna'nın çatışmadan sorumlu olmadığını vurguladı. Bunun yerine, her iki halk da ortak köklerle bağlantılıdır-“Kiev vaftiz havzası” ndan geldiler, daha önce Smolensk ve Kaliningrad'ın başpiskoposunun başpiskopos ve metropolitanı olan Rus Ortodoks Kilisesi'nin başkanına göre, aynı inanç, ortak azizler ve dualar ve ortak bir tarihsel kaderle birleşti.

Bremen'e doğrulanan Rusya'da Kirill'e karşı herhangi bir içsel muhalefet yok. “40.000 rahipten sadece 400'ü savaşa karşı protesto etti, bu da yüzde 1.” Ve “zafer” terimini vaazlarda “barış” ile değiştirmeye cesaret edenler artık sürgünde veya Sibirya'da olacaklardı.

Peki ya Ukrayna'dan mezhepsel aktörler? Her ne kadar daha önce Moskova ataerkilliğine tabi olan UOK, şimdi Bremer'e göre, kendisini bağımsız ilan etse de, birçok Ukraynalı arasında Pro -Rus eğilimlerini sürdürmeye devam ettiğinden şüpheleniliyor. Teolog'a göre, her iki Ortodoks kilisesi şu anda bir aracı veya barış iskelesi olarak güvenilir bir rol üstlenemezdi. Küresel ekümenik ilişkiler de schisma'dan etkilenir. Bremer'e göre, Rus Ortodoks patriği Kyrill'in keskin batı karşıtı söylemi Ukrayna'nın çok ötesindedir ve dünya çapındaki diğer kiliselerle olan ilişkiyi giderek daha fazla vurgulamaktadır. Bremer, “Bu savaş Ortodoks Kilisesi'ni onlarca yıl boyunca şekillendirecek.” “Silahlar sessiz olsa bile, güvensizlik kalacaktır.”

Trump Faktörü ve ABD Protestanlar


Ancak, Evanjelik Ağlar Ukrayna'daki dini politika bağlamında hafife alınan bir rol işgal eder. Bremer, “Ukraynalı politikacılar Trump ile ilgili papazlarla özel temaslar kuruyor-ABD askeri yardımı için dini bir satranç oyunu.” Aslında, Ukrayna devleti küçük ama uluslararası iyi ağa sahip inanç topluluğunu etkilemeye çalışır.

Trump manevi danışmanları Papaz Mark Burns, savaşın sonuçları hakkında bir fikir edinmek için Kiev bölgesindeki Butscha, Irpin ve Borodjanka gibi Ukrayna şehirlerini ziyaret etti. Yolculuk sırasında Burns, Ukrayna'yı temelde destekleme tutumunu değiştirdi. Trump, Kiev için askeri yardımı bıraktığında, “manevi Trump Danışmanı” bu kararı destekledi – ancak şimdi daha fazla tank, savaş uçağı ve hava savunması talep ediyor. Kremlin patronu Vladimir Putin “Pure Evil” olarak adlandırıyor.
 
Üst